معرفی وبلاگ
بسم الرحمن الرحیم ................. اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ ثُمَّ رَزَقَكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ (روم/40) "معرفة الله" بطور تخصصی در خصوص موضوع خداشناسی فعالیت می کند. در اینجا سعی می کنیم علاوه بر موضوع معرفت خداوند تبارک و تعالی به انحرافات ادیان و فرقه های مختلف غیراسلام در خصوص مبدا و معاد پاسخ دهیم. برای ارتباط با مدیر وبلاگ می توانید از طریق ارسال کامنت و یا ایمیل: mahziar89@gmail.com اقدام نمایید. رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ(مائده/83)
دسته
link
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 232151
تعداد نوشته ها : 96
تعداد نظرات : 6
***
Rss
طراح قالب

كتاب: طرحى نو در تدريس عقايد اسلامى
نويسنده: امامى ـ آشتيانى‏
اين قاعده و قانون را با بيانات گوناگون مى‏توان تبيين نمود ولى راهى را كه ما مى‏پيماييم بصورت ذيل است:
تمام انسانهاى روى زمين را مى‏توان از يك نظر به دو دسته تقسيم نمود:
1ـ خدا پرستان (بصورت اعم).
2ـ ماديها (با انواع متعددشان).
بنابراين تمام انسانهاى روى زمين از اين نظركه معتقد به مخلوقيت عالم هستند، و يا جهان را ازلى مى‏دانند، به دو بخش مى‏توان تقسيم نمود، هر كدام از اين دو گروه منطقى دارند:


ـ ما خداپرستان معتقدیم این جهان و آنچه در آن است را سازنده‏اى حکیم دانا و توانا ساخته، و انسان مسئول است و مکلف، و از طرف خداوند براى تمام کارهایش حکمى مشخص فرستاده شده، پرونده‏اى دقیق دارد؛ و تمام کردارش از کوچکترین تا بزرگترین در آن ثبت شده است که پس از مرگ رسیدگى میشود:
فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره:
«هر چه را که انجام داده باشد از خوبى یا بدى همگى، حتى باندازه یک ذره خواهد دید.»
(سوره زلزال آیه 7 و 8)
و سرانجام پس از حساب یا در بهشت قرار میگیرد که:
فیها ما تشتهیه الأنفس و تلذّ الأعین و انتم فیها خالدون:
«در بهشت آنچه دل مى‏خواهد و چشم از آن لذت میبرد وجود دارد و شما در آن جاوید هستید» .
(زخرف ـ 71)
و یا در جهنم براى ابد خواهد بود که:
کلما نضجت جلودهم بدلناهم جلودا غیرها لیذوقوا العذاب:
«هرگاه پوستهاى تن آنها در آن بریان گردد و بسوزد پوستهاى دیگرى بجاى آن قرار مى‏دهیم تا کیفر را بچشند.»
(سوره نساء آیه 56)
ـ اما مادیها مى‏گویند: انسان متولد میشود، زندگى مى‏کند و میمیرد، یعنى حاصل تمام استدلالات گوناگون و سخنان آنها که کتابها، مجلات و نشریات و روزنامه‏ها را پر کرده و آن همه دستگاههاى تبلیغاتى را به راه انداخته‏اند، همه به همین سه کلمه بازگشت مى‏کند، درست همان سخنى که قرآن در آیه 24 «سوره جاثیه» از قول مادیگرایان آن عصر نقل فرموده که مى‏گفتند:
ما هى الا حیاتنا الدنیا نموت و نحیا:
«جز همین زندگى دنیا جیز دیگرى نیست، میمیریم و زنده مى‏شویم (یعنى ما میمیریم و گروهى بعد از ما بدنیا مى‏آیند) و این روزگار است که ما را هلاک میسازد.»
با توجه به این مقدمه روشن مى‏شود: اگر ما براى تحقیق درباره ادعاى مادیها قدمى برنداریم ایراد و اشکال مهمى پیش نخواهد آمد. و زیانى متوجه ما نخواهد شد.
آرى مسلما مسئله‏اى پیش نخواهد آمد ولى آیا میتوان نسبت به معتقدات خداپرستان بى‏تفاوت بود؟ مگر نه این است که خطرى عظیم و ابدى (دوزخ) در پیش است و احتمال چنین خطرى ـ هر چند درصد آن کم باشد ـ با توجه به عظمت محتمل، آیا عقل انسان را ملزم به تحقیق و بررسى نمى‏کند؟ آیا عقل نمیگوید تحقیق کن، ببین آیا این سخن درست است یا خیر؟! مسلما عقل انسانرا به تحقیق ملزم مى‏سازد این همان قانون دفع ضرر و محتمل است که عقل آنرا صحیح میشمارد .
راستى آیا ما در امور زندگى خود آنجا که احتمال خطر معتنابهى میدهیم بررسى و جستجو نمیکنیم؟ چند مورد احتمال زیان را مى‏توان نشان داد که انسان در پى‏بررسى آن برنیامده باشد؟!
بنابراین در پاسخ سئوالات بالا مى‏گوئیم: عقل ما را ملزم به تحقیق میسازد تا گرفتار خطر نشویم، بلکه لزوم تحقیق و بررسى در چنین مواردى آن قدر واضح است که بعضى از دانشمندان بحث عقائد فرموده‏اند: «فطرت انسان در چنین مواقعى او را ملزم به تحقیق مى‏کند».
احادیثى که از پیشوایان بزرگ اسلام در این باره رسیده همین مطلب را مى‏رساند:
خادم امام هشتم على بن موسى الرضا (ع) نقل مى‏کند یکى از زندیقان (غیر معتقد بخدا) خدمت آن حضرت رسید، در حالیکه گروهى نزد امام (ع) بودند (زندیقى که سابقه ممتدى داشت و بارها و بارها براى بحث آمده بود و حاضر به پذیرفتن نبود، این بار امام از طریق دیگرى وارد شد و او را با منطق احتمال شکست داد) به او فرمود: «اگر سخن شما درست باشد ـ که نیست ـ آیا سرانجام ما و شما مساوى نخواهیم بود و نه این است که نماز، روزه و زکات و اعتقادات ما به ما زیانى وارد نمیسازد؟ آن شخص ساکت شد، سپس امام(ع) فرمود: اما اگر سخن ما
درست باشد ـ که درست است ـ شما هلاک شده‏اید و ما نجات یافته‏ایم».(1)
نظیر این حدیث از امام صادق(ع) در پاسخ «ابن ابى العوجاء» مادى معروف و دیگر موارد بحثهاى آن حضرت با مادیها آمده است.
بنابراین آنجا که احتمال خطر عظیمى در پیش است، عقل، ما را ملزم به تحقیق میکند. با توجه به این حقیقت است که مى‏گوئیم ادله خدا پرستان بایستى مورد بررسى و تحقیق قرار گیرد .
.............................................
1. فقال له ابوالحسن(ع): أرأیت ان کان القول قولکم - و لیس هو کما تقولون - ألسنا و ایاکم شرعا سواء، و لا یضرنا ما صلینا و صمنا و زکینا و اقررنا؟ فسکت.
فقال ابوالحسن(ع): ان یکن القول قولنا - و هو کما نقول - ألیستم قد هلکتم و نجونا؟)
(اصول کافی، جلد اول، کتاب توحید، باب اول، حدیث 3).
منبع:
hawzah.net
 

دسته ها : شرك به خدا
دوشنبه جهاردهم 12 1391 8:10
X